Pred šiestimi hodinami sa zrodil ďalší škandál. Udalosti okolo neho pripomínajú lacný špionážny román, ale žiaľ je to realita. Britská Kancelária pre investigatívnu žurnalistiku tweetla informáciu, ktorá pochádza od bývalého zamestnanca PR agentúry Bell Pottinger. Pre novinárov podrobne opísal, ako vyrábal falošné správy z Iraku. Zdá sa, že skutočne USA v investíciách do propagandy ďaleko prevyšujú Rusko, čo nechcú slovenské médiá priznať.

Už dávnejšie sa vedelo, že vláda USA fabrikuje falošné správy. Od škándalu s bielym práškom Colina Powella cez sateitnú snímku kombajnov, ktoré vydávali za bojovú techniku až po herecký výkon dcéry Kuvatského veľvyslanca počas irackej invázie.

Tentokrát je popis pomerne detailný a nechýba ani video na službe Vimeo z rozhovoru s bývalým zamestnancom Martinom Wellsom. On sa ocitol po 48 hodinách od nástupu do agentúry v Iraku a vyrábal falošné videá. Cieľom bolo vytvárať videá v zlom rozlíšení a prípadne s arabskými nadpismi tak, aby to vyzeralo, že ich vyrobila nejaká arabská televízna stanica. Dané videá brali americké výsadkové jednotky a podhodili ich u iračana, ktorého dom prehľadávali.

Videá na svoje prehratie používali zvláštny prehrávač, ktorý komunikoval cez internet a prikaždom pozretí zasielal IP adresu na ktorej sa dané video pozerá. Takýmto spôsobom výzvedné služby mali informáciu o tom, ako sa dané video rozširuje po svete.

Martin Wells pracoval v Iraku len jeden rok. Počas roka nazbieral 500 hodín záznamu zverstiev. Celý rok lietal medzi vojnovou zónou v Iraku a Britániou a ďalej už nevládal a ukončil svoju zmluvu.

https://twitter.com/TBIJ?ref_src=twsrc%5Etfw